KUNC WARCISŁAW (ur. 2 IV 1962, Szczecin)
Menedżer kultury, dyrygent polskich i zagranicznych scen operowych, posiadający niezwykle szeroki repertuar symfoniczno-operowy. Współpracuje z czołówką polskich orkiestr, solistów i muzyków. Sprawował kierownictwo muzyczne w ponad 60 spektaklach operowych, operetkowych,

fot. Juliusz Mułtarzyński
Aut. Juliusz Mułtarzyński

musicalowych i baletowych. Twórca festiwali operowych oraz programów edukacyjnych. Jego teatralną osobowość artystyczną kształtowali m.in. Adam Hanuszkiewicz, Krzysztof Kolberger i Teresa Kujawa.

EDUKACJA
W latach 1983-85 studiował teorię muzyki i kompozycję (Eugeniusz Głowski) w Gdańskiej Akademii Muzycznej. Absolwent Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Warszawie; specjalność Dyrygentura operowo-symfoniczna pod kierunkiem prof. Bogusława Madeya i prof. Henryka Czyża (1984-1989).
Już w czasie studiów założył studencką orkiestrę i chór, z którym wykonał oratorium Giacomo Carissimiego Jephte. Wśród solistów wystąpili ówcześni studenci  warszawskiej AMiFC : Agata Wiśniewska (Aga Wińska), Bogusław Morka i Beata Wardak.
W 1987 roku uczestnik kursu dyrygenckiego w Weimarze, który prowadził Kurt Sanderling. Uczestnik Konkursów Dyrygenckich Budapeszt (1989) i Katowice (1991). W kwietniu 1992 finalista przesłuchań programu dla młodych dyrygentów (kierownictwo Günther Herbig) w School of Music – Yale University. Będąc studentem IV roku z powodzeniem zadebiutował w Filharmonii Szczecińskiej wykonaniem Eroiki i II Koncertu fortepianowego Beethovena (Jerzy Sulikowski, solista). Od tego momentu dzięki ówczesnemu dyrektorowi filharmonii  –  Stefanowi Marczykowi, na stałe współpracuje z zespołem, prowadząc m. in.: V Symfonię Szostakowicza, II Symfonię Rachmaninowa, VI Symfonię Beethovena.
W roku 2004 ukończył podyplomowe studia w zakresie  Prawa Autorskiego na Uniwersytecie Jagiellońskim, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej w Instytucie Prawa i Własności   Intelektualnej, zaś w 2015 Podyplomowe Studia Menedżerów Kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. W roku 2012 prezydent RP Bronisław Komorowski nadał mu tytuł profesora  w dziedzinie sztuk muzycznych w specjalności dyrygentura.

DROGA ZAWODOWA
W sezonie 1989/1990 dyrygent Opery Wrocławskiej, gdzie zadebiutował jako dyrygent operowy, prowadząc Traviatę z Jolantą Żmurko (Violetta) i Januszem Zipserem (Alfred). W latach 1990/1993 dyrektor Toruńskiej Orkiestry Kameralnej, w której sprawował funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego. Za jego kadencji orkiestra zmieniła status z państwowej (Państwowa Orkiestra Kameralna w Toruniu) na miejską (Toruńska Orkiestra Kameralna). Poszerzył się nie tylko skład osobowy, ale również repertuar obejmujący symfonikę klasyczną. Pod jego batutą orkiestra po raz pierwszy wykonała Divertimento na smyczki Bacewicz, II Symfonię Honeggera, Symfonię KV 550 i 551 Mozarta, Simple Symphony Brittena. Współpracował z wybitnymi instrumentalistami, m. in.: Kaja Danczowska, Tomasz Strahl, Ewa Pobłocka, Barbara Górzyńska, Krzysztof Jakowicz, Regina Smendzianka.
W sezonie 1991/1992 dyrygent Filharmonii Szczecińskiej. W tym okresie rozpoczął współpracę z m.in.: Jerzym Godziszewskim, Joanną Cortes, Sylwestrem Kosteckim, Zbigniewem Maciasem, Igorem Żukowem.

OPERA
W latach 1992-2004 oraz 2007-2011 pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Opery na Zamku w Szczecinie. Stworzył interesującą i szeroką tematycznie propozycję artystyczną oraz aktywną działalność marketingowo-ekonomiczną. W tym czasie wystawiono w teatrze ponad 70 premier i cykli koncertowych. W repertuarze teatru znalazły się dotąd niewykonywane w Operze na Zamku tytuły operowe: Uprowadzenie z Seraju i Czarodziejski flet Mozarta, Fidelio Beethovena, Bal maskowy, Nabucco i Trubadur Verdiego, Kawaler srebrnej róży Straussa, Carmen Bizeta, The Fairy Queen Purcella, Cyrulik sewilski Rossiniego, Opowieści Hoffmanna Offenbacha, Lunatyczka Belliniego oraz baletowe: Dziadek do orzechów Czajkowskiego, Dziecko i czary Ravela, Córka źle strzeżona Jeana Daubervala i Carmen Shchedrina. Na scenie pojawiły się również nie wykonywane dotąd dzieła operetkowe: Clivia Dostala, Orfeusz w piekle Offenbacha, Hrabia Luxemburg Lehára oraz musicalowe: West side story Bernsteina, Opera żebracza Gaya i Sekacz, Skrzypek na dacha Bocka, Kiss me Kate Portera i Rent Larsona. Stałe miejsce w repertuarze opery zajmowały spektakle Traviaty, Toski, Cyganerii, Wesela Figara, Wesołej wdówki, Żołnierza królowej Madagaskaru Stanisława Dobrzańskiego, My fair Lady Fredericka Loewe, Barona cygańskiego Johanna Straussa (pierwsza w Polsce transmisja internetowa spektaklu na żywo 31 marca 2000).

Prowadził prawykonania: Loterii na Mężów (wersja fortepianowa) Karola Szymanowskiego, 1999r.; I co wy na to? czyli Cierpienia Nowego Pirandella Alicji Gronau, 2002r; Credo Henriego Seroki w 2004r.
Z zespołem Opery na Zamku wielokrotnie występował w Hiszpanii, Litwie, Niemczech, Austrii, Rosji i Szwajcarii.
Współautor przekładu tekstu Barona cygańskiego (wraz z Henrykiem Banasiewiczem) oraz Księżniczki czardasza Kálmána (z Marią Sartową). Jest również autorem polskiego przekładu libretta The Fairy Queen. Ponadto reżyserował Lunatyczkę Belliniego na dziedzińcu Zamku Książąt Pomorskich (2010).
Podpisał umowę o stałej współpracy z teatrami Uckermärkische Bühnen Schwedt, Theater Vorpommern Greifswald/Starlsund, Divadlo Františka Xavera Šaldy Liberec.
Jest wielkim orędownikiem propagowania twórczości Stanisława Moniuszki. W roku 2004 dyrektor artystyczny Festiwalu Vivat Moniuszko, w czasie którego na scenie Opery na Zamku, zaprezentowano wszystkie opery Moniuszki.
Organizator Mistrzowskich Kursów Interpretacji Dzieł Operowych z udziałem Fiorenzy Cosotto (2001, 2002) oraz Wojciecha Maciejowskiego (2003, 2004). Z jego inicjatywy powstały Letnie Sezony Operowe organizowane od 1993 roku na dziedzińcu Opery na Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie w ramach których odbyły się m.in. spektakle: Carmen, Toski, Strasznego dworu, Trubadura, Księżnej cyrkówki i La Revoltossa Ruperto Chapiego.

Twórca formatu Międzynarodowego Wielkiego Turnieju Tenorów Opery na Zamku na dziedzińcu Zamku Książąt Pomorskich. Turniej Tenorów nawiązuje w swojej formule do średniowiecznych turniejów bardów i trubadurów. Dwunastu śpiewaków konkuruje o tytuł najlepszego tenora. Swoje pieśni kierują do wybranki serca. Wyboru najlepszego wykonawcy dokonuje publiczność, która już od samego początku zaangażowana jest emocjonalnie w imprezę. Wygrywa ten, który otrzyma od publiczności najwięcej kwiatów. Pierwszy Turniej Tenorów w Szczecinie, jak i w Polsce odbył się w 1994 roku i ma miejsce co roku aż do teraz. Impreza ta wpisana jest więc już w tradycję Szczecina i regionu zachodniopomorskiego i gromadzi blisko 2000 publiczności. Jest również obecna w TVP 2, TVP 3 i TV Polonia. Wśród laureatów znaleźli się: Walery Kostin, Sylwester Kostecki, Tomasz Kuk, Paweł Skałuba, Igor Borko, Adam Zdunikowski, Dariusz Stachura, Bogusław Bidziński, Teodor Ilincai, Marius Manea, Vasyl Grokholskyi, Hector Lopez.
Jest także pomysłodawcą zapoczątkowanych w 2001r. koncertów z okazji Dni Morza odbywających się tradycyjnie o godzinie 22:00 na szczecińskim Cmentarzu Centralnym …tym, którzy nie powrócili z morza… Koncerty gromadzą 3000 publiczności, która miała dotąd okazję wysłuchać m.in.: Requiem Verdiego, Requiem Mozarta, III Symfonię, Good Night i Małe requiem dla pewnej polki Góreckiego, Requiem dla mojego przyjaciela Preisnera.

Orędownik i współtwórca programów edukacyjnych. W latach 2003/2004 osobiście zorganizował i prowadził program edukacyjny Opera w szkole dla 10 szkół województwa zachodniopomorskiego. Był on skierowany do uczniów szkół po PGR-owskich. W latach 2008-2011 wprowadził program edukacyjny Maluch w Operze oraz Operanek. W ramach działalności edukacyjnej organizator spektakli operowych dla dzieci: Królewna Śnieżka i krasnoludki w reżyserii Krzysztofa Kolbergera i scenografią Ryszarda Kaji (z udziałem Natalii Kukulskiej, Andrzeja Piasecznego, Wojciecha Malajkata, Dariusza Kordka i Joanny Trzepiecińskiej), Skąd to zwierzę w operze Jana Oleszkiewicza, W krainie czarodziejskiego fletu Ryszarda Karczykowskiego, Krasnoludki, krasnoludki Tadeusza Kijonki i Katarzyny Gertner, Ania z Zielonego Wzgórza Macieja Wojtyszki i Zbigniewa Karneckiego.
Inicjator cyklu VIP Premiera polegającego na dedykacji pierwszej w roku premiery Opery na Zamku dla „osoby szczególnej” dla województwa zachodniopomorskiego. Osoba ta wybierana jest przez Kapitułę VIP Premiery złożoną z rektorów wyższych uczelni województwa zachodniopomorskiego oraz dotychczasowych laureatów VIP Premiery. W 2001 miała miejsce I edycja VIP Premiery. Warcisław Kunc jako inicjator VIP Premiery został w 2005 r. przez kapitułę wyróżniony tytułem Honorowy Przewodniczący. Laureatami byli m.in.: prof. Jan Lubiński, prof. Janina Jasnowska, prof. Kazimierz Kałucki, prof. Stanisław Woyke, Anna Augustynowicz, prof. Jan Szyrocki, Marcin Raciborski i Tomasz Banach, Marzenna Górska. Ostatnia edycja miała miejsce w 2011 roku.
W 1995 roku w foyer Opery na Zamku powstała galeria, której uroczyste otwarcie miało miejsce 12 marca tegoż roku. Od tego czasu w galerii odbyło się w wiele wernisaży organizowanych między innymi przy okazji premier wystawianych na scenie Opery na Zamku. Galeria służy prezentowaniu malarstwa, grafiki, rzeźby oraz plakatów, projektów, rysunków i fotografii. Jej nazwa wywodzi się ze starej japońskiej gry Go i zawiera w sobie wiele znaczeń, może również swym skrótem oznaczać Galerię Opery. W Galerii Go swoje prace prezentowali znani artyści, między innymi: Marian Nowiński, Juliusz Multarzyński, Wiesław Ochman, Jan Banucha, Leszek Żebrowski, Arkadiusz Gacparski. Galeria organizowała wiele wystaw okolicznościowych i pokonkursowych, prezentowała również wiele prac w ramach wielkich imprez plastycznych odbywających się w Szczecinie.
To z jego inicjatywy w lipcu 2000 roku zmieniono funkcjonującą dotąd nazwę Opery i Operetki na Opera na Zamku.
W przeprowadzonych w 2003 roku przez Uniwersytet Szczeciński badaniach marketingowych na temat odbiorców kultury – był najczęściej wymienianą postacią w świecie kultury środowiska województwa zachodniopomorskiego.
W sezonie 2013/14 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Łodzi. Występuje gościnnie w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Operze Krakowskiej, Operze Bytomskiej i Operze Nova w Bydgoszczy.
W od sezonu 2016/2017 dyrektor Opery Bałtyckiej w Gdańsku.

NAGRANIA
Dokonał nagrań archiwalnych z Orkiestrą Polskiego Radia w Krakowie, NOSPR w Katowicach oraz Orkiestrą opery na zamku dla TVP i PR w Szczecinie.
Z Orkiestrą Opery na Zamku nagrał muzykę Henriego Seroki do filmu To ja, złodziej i U Pana Boga za piecem Jacka Bromskiego, Credo Seroki, Wesołą wdówkę Lehara.
Nagrał dla DUX opery Moniuszki: Paria i Flis, wyróżnione w 2009 i 2010 roku „Złotym Orfeuszem” przez paryską Académie du Disque Lyrique oraz Verbum Nobile nominowane do Fryderyków 2013 oraz wyróżnione prestiżową nagrodą w kategorii Najlepsze Nagranie Opery 2013 przyznawaną przez International Classical Music Awards.

MENEDŻER KULTURY
Żywo interesuje się menagementem kultury. Członek Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów. W roku 2002 w Szczecinie zorganizował I Międzynarodową Konferencję Teatr w Europie, która miała swoją II edycję w roku 2004. Patronat nad konferencją objął Minister Kultury Waldemar Dąbrowski. Współorganizatorami były: Uniwersytet Szczeciński (Wydział Zarządzania – prof. Teresa Lubińska) oraz Stowarzyszenie Dyrektorów Teatrów  (przewodnicząca Barbara Borys-Damięcka). Celem konferencji było zapoznanie się ze sposobami działania, organizacji, struktury, finansowania, odbioru i promocji teatru w Europie. Warcisław Kunc pełnił funkcję Przewodniczącego Rady Programowej obu konferencji.
Od roku 2005 blisko współpracuje z Pearle* – europejską federacją zrzeszającą pracodawców będących dyrektorami różnych instytucji kultury (a w szczególności: teatry, balety, opery, filharmonie, orkiestry, cyrki). Pearle* jest reprezentantem pracodawców w sektorze kultury wobec Parlamentu Europejskiego. W ramach szkoleń organizowanych przez Pearle* w  roku 2006 wziął udział w londyńskim programie szkoleniowym dotyczącym zasad i form działania instytucji West Endu na terenie Wielkiej Brytanii.
Współpracował z wieloma ośrodkami kulturalnymi Niemiec. Beneficjent wielu programów finansowanych przez niemieckie Fundacje Kultury.

DZIAŁALNOŚĆ PEDAGOGICZNA
Prowadzi działalność pedagogiczną. W latach 1990-1992 wykładowca szczecińskiej Filii Akademii Muzycznej w Poznaniu i ponownie w latach 2007-2009 na stanowisku starszego wykładowcy, oprócz zajęć z dyrygentury, prowadził zajęcia z: literatury muzycznej, propedeutyki muzyki współczesnej, elektroniki muzycznej, historii muzyki, form i stylów oraz estetyki. W okresie 1992-1998 wykładowca oraz 2003-2005 adiunkt w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie m.in. prowadził zajęcia ze studencką orkiestrą symfoniczną oraz zespoły operowe. W roku 1997 uzyskał w Akademii Muzycznej w Krakowie tytuł doktora, a w roku 2008 w Akademii Muzycznej w Warszawie – stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej dyrygentura. Od roku 2010 profesor Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie prowadzi klasę dyrygentury. Jest tam również kierownikiem Katedry Dyrygentury Symfonicznej  i Operowej oraz kierownikiem Orkiestry Akademickiej.

MEDALE I ODZNACZENIA
Wielokrotnie odznaczany za współpracę przygraniczną przez władze Landu Brandenburgia. Odznaczony i wyróżniony m.in: Złotym Krzyżem Zasługi – 2001, Medalem za Zasługi dla Miasta Szczecina – 2002, Zasłużony Działacz Kultury – 2002, Ambasador  Szczecina  2004, Europaurkunde des Landes Brandenburg 2005, Złotą Odznaką Towarzystwa Przyjaciół Szczecina – 2005, Brązowy Medal Gloria Artis  – 2008, Orderem  „Czerwony Orzeł” – Den Verdienstorden des Landes Brandenburg-2011.